maandag 26 augustus 2013

Stoofvlees op grootmoeders wijze

Gerechten op grootmoederswijze zijn dingen die je moet koesteren in het leven.
Ikzelf heb mijn grootouders amper gekend. Maar als je de kans krijgt om van je grootmoeder of iemand op leeftijd zo'n gerechten te leren maken, moet je dat zeker doen. Want je zal ze nooit terugvinden in een kookboek.  Dit recept heb ik van mijn beste kameraad zijn moeder.
Ik heb in de loop der jaren wel mijn aanpassingen op toegepast. Ik ben namelijk meer voorstander van zoet stoofvlees. Maar je kan dit evengoed aanpassen naar jouw eigen smaken.

Ingrediënten:
Rundsstoovlees
Ajuin
Bakboter
Laurier
Kruidnagel
Mosterd
Boterham
Azijn
Stroop of bruine suiker
Peper en zout

Ik maak mijn stoofvlees altijd in een gietijzeren kookpot. Deze houdt zijn warmte veel beter en circuleert de warmte en het vocht veel beter als in een gewone kookpot. Maar in een gewone kookpot lukt het ook wel.

Zet je kookpot op het voor en bak je ajuinenblokjes in wat boter. Deze mogen goed bruin zien, maar niet aangebakken. Zet ondertussen ook een grote pan op het vuur en bak hierin het vlees met boter. Laat dit ook goed aankleuren, maar hier ook weer niet aanbranden.
Hoe donkerder je het vlees en de ajuin laat kleuren, hoe bruiner je saus wordt op het einde. Zorg dat je pan niet overvol met vlees ligt, want anders ga je het vlees eerder stoven, terwijl je het nu eerst moet bakken. Als je twijfelt, bak je de hoeveelheid liever in 2 keer.
Kruid het vlees af met peper en zout.
Als het vlees genoeg gekleurd is mag dit bij de ajuinenblokjes.
Deze stap herhaal je tot het vlees opgebakken is.

Daarna giet je vocht in de pan, om het aanbaksel los te weken. Ik gebruik meestal gewoon water. Maar niets belet je om bruin bier of rode wijn te gebruiken.
Zorg ervoor dat het vocht dat je gebruikt altijd eerst wordt opgewarmd. Giet nooit rechtstreeks koud vocht bij het vlees. Je hebt het vlees aangebakken, dat is warm, als je er nu een koude vloeistof over giet, gaat het terug afkoelen en duurt het een tijd eer het terug opgewarmd is. Hierdoor zal het vlees ook taaier zijn op het einde.
Dus gebruik je braadpan en kook even het vocht op. Giet het vocht bij het vlees tot het onderstaat.
Kruid het geheel af met laurier en kruidnagel. Smeer een boterham met mosterd en leg deze op het vlees. Zet het deksel terug op de pot.

Laat dit nu maar rustig pruttelen. Af en toe eens roeren, zodat het niet aanbrandt.
Op het einde kan je een lepel stroop of bruine suiker toevoegen en afkruiden met peper en zout naar smaak. Een scheutje azijn moet niet, maar dat fleurt het gerecht wel op.

Proeven is zeer belangrijk. Laat je smaakpapillen werken. Je zal versteld staan wat deze je zullen vertellen telkens je proeft!

Ik eet stoofvlees het liefst met frieten een goede klomp mayonaise erbij.

5 opmerkingen:

  1. Als je liefhebber bent van 'zoet' stoofvlees, probeer dan eens zoete kriek als vloeistof!!!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Bedankt voor je tip. Ik heb dit al eens geprobeerd. Het is zoet, maar ook te fruitig voor mij persoonlijk. Ik ben meer voor de Luikse of Vroonse stroop. Maar dat is een persoonlijke mening. Smaken verschillen nu eenmaal, toch bedankt voor je mening. Ik hoor dat graag!

      Verwijderen
  2. Ziet er een lekker receptje uit! Ga het zeker en vast proberen! :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. stoofvlees met water ipv bier. Geef mij maar met rodenbach en op het einde een regel chocolade toevoegen.

    BeantwoordenVerwijderen