zaterdag 24 augustus 2013

American Cowl Salade en paprikasalsa

Je zult wellicht overal recepten vinden voor American Cowl Salade.
Er bestaan dan ook zoveel verschillende versies. En iedereen noemt zijn recept de enige echte. Dat ga ik niet doen, maar het is wel een lekker recept.
Ik schrijf dit recept dan ook op voor de mensen die mijn recept willen uitproberen, en meer bepaald voor mensen die het kunnen appreciëren.

Ingrediënten:
Witte kool
Wortelen
Rode ajuin
Yoghurt natuur
Mayonaise
Grove Mosterd
Azijn
Peterselie
Peper en zout
Rozijnen (optioneel)

Begin eerst met je witte kool zeer fijn te snijden, de wortelen te raspen en de rode ajuin te versnipperen. Doe alles maar in een grote mengkom, of nog beter, neem je grootste mengkom, want je zal een hele hoeveelheid kool hebben.

Meng nu er half yoghurt en half mayonaise bij. Let er wel op, als je magere yoghurt neemt, deze bevat meer vocht dan volle yoghurt. Je kan de yoghurt op voorhand wel laten uitlekken, zo voorkom je teveel vocht in de cowl salade.
Hier mag nu ook nog een lepel grove mosterd bij en een scheut azijn
Kruid het geheel af met peper en zout naar smaak.
Werk het geheel eventueel af mijn fijngehakte peterselie en rozijnen.
De rozijnen kan je op voorhand een paar uur laten weken in lauw water.

Ik heb er zelf geen rozijnen in gedaan, omdat niet iedereen het lust, maar het zal wel een extra toets geven door het zoete van de rozijnen.
Dan is alles in evenwicht. Je hebt het zure van de azijn, pittige en bittere van de mosterd, zoute van het zout natuurlijk en het zoete van de rozijnen.




Paprikasalsa

De meest bekende salsa is de dans en daarna volgt de tomatensalsa.
Over de dans ga ik niet veel zeggen en mijn tomatensalsa volgt nog. Maar deze paprikasalsa heb ik per toeval een keer gemaakt. Mijn inspiratie bracht mij op dit recept om iets creatief te maken voor een BBQ.
Het is eens iets anders dan de standaard groenten, maar je kan het evengoed als tapa eten op een bruscetta.

Ingriënten

Rode paprika
Rode ajuin
Limoen
Olijfolie
Peterselie
Chilischilfers
Peper en zout

Allereerst schil je de paprika. Het neemt iets meer tijd in beslag, maar het maakt een wereld van verschil. Plus het verteert beter voor de mensen met een zwakkere maag. (Dat wordt geapprecieerd).
Snijd daarna de paprika in fijne blokjes en versnipper de ajuin. Voeg alles samen in een mengkom. Rasp daarna een beetje van de limoenschil erin en pers het sap erbij.
Als laatste een scheutje olijfolie, de chilischilfers en op smaak brengen met peper en zout.
Strooi er nog fijngehakte peterselie over en klaar.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten