donderdag 24 oktober 2013

Dumpling soup

Met mijn reis naar het verre Oosten in het vooruitschiet, kwam de inspiratie om iets Oosters te maken.
Zelf ben ik van Oosterse origine, dus ik maak wel vaker iets uit de Chinese, Indonesische of Thaise keuken. Maar nu had ik zin om iets specialer te maken: dumplings.

Niet de traditionele, met het deegje. Ik heb het deegje vervangen door een koolblad.
Zo eten de kinderen meer groentjes en is het gerecht ook niet te zwaar.

Je kan het eigenlijk met vanalles eten. Ik heb er deze keer een soep meegemaakt met heel veel verse groenten. Maar het zou ook met noodles kunnen of overgieten met een Oosterssausje en er apart groenten en rijst bij serveren.

Wat heb je allemaal nodig?

Ingrediënten:

300gr Gehakt
1/2 tl Geraspte verse gember
1 teen Look
Koriander
Pijpajuin
1 tl Dark Soyasaus (minder zout)
5 druppels Sesamolie
Peper en Zout
1 Savooikool
3 Wortelen
1 Courgette
3 Aardappelen
5 Parijse champignons
5 Chinese champignons
2 liter bouillon (kip of groente)

Je neemt de savooikool en verwijdert de eerste bladen. Daarna snijd je elk blad uit de kool. Ik heb de bladen gestoomd, maar je mag ze ook blancheren.
Ondertussen neem je een mengkom en leg je het gehakt erin, meng hierin de gember, geperste look, fijngesneden koriander en pijpajuin, de soyasaus en sesamolie. Zorg dat alles goed gemengd is en kruid af met peper en zout.

Er zit altijd een dikke nerf in zo'n savooikoolblad, snijd deze eruit, dat eet aangenamer en het zorgt ervoor dat je straks de dumplings makkelijker kan rollen. Neem een koolblad en vul het met je gehaktmengsel. Rol daarna je blad op, zodat je een dumpling hebt.
Nadat je al het gehakt hebt opgerold, ga je de dumplings vooraf gaarstomen.
Je gaat zien dat dit een zeer rijke,intense geur afgeeft. Dat is een goed teken, want dat wil zeggen dat je je dumplings goed afgekruid hebt.
Zet de bouillon op het vuur en breng deze aan de kook. Dit geeft je de tijd om alle groenten in fijne julienne te snijden. Blancheer elke groente apart in de kokende bouillon. Het beste is om te beginnen met de meest harde groente zoals aardappel en wortel. Door de groenten in de bouillon te blancheren, krijgt ze nog meer smaak.

Nadat je de groenten hebt geblancheerd kan je deze schikken in een diep bord. Kook daarna je dumplings nogmaals in de bouillon, zodat je soep ook de rijkelijke aroma's krijgt van de dumplings.

Kruid de soep af met peper en zout.
Voor je de soep serveert, schik je de dumplings nog op het bord.
Overgiet het geheel met de bouillon en werk eventueel af met een paar druppels sesamolie en een blaadje koriander.

Dit is mijn versie, maar als de kruiden je te sterk smaken, mag je altijd de koriander vervangen door peterselie of de sesamolie weglaten. Laat je inspiratie de vrije loop zou ik zeggen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten